[w podcaście Prawo dla Kreatywnych] jak udostępniać i zarabiać?
Przy okazji styczniowego Sympozjum GAP, Wojtek Wawrzak nagrał ze mną rozmowę o tym jak odnaleźć się we współczesnym świecie aktywów niematerialnych. Dziś została ona opublikowana jako 25. odcinek jego podcastu „Prawo dla Kreatywnych”. Tematów było sporo, więc nie ma się co dziwić, że wyszedł z tego drugi najdłuższy odcinek podcastu Wojtka (74 minuty). Zachęcam do słuchania i czytania, bo jest także wersja tekstowa.
Wojtek Wawrzak na swoim blogu prakreacja.pl dostarcza bardzo wartościowej wiedzy prawnej dla twórców. Z tego powodu zaprosiłem go do panelu dyskusyjnego „Jak monetyzować własność intelektualną w cyfrowym świecie łatwego kopiowania?”. Nasza podcastowa rozmowa jest w pewnym sensie rozwinięciem odpowiedzi na to pytanie. Bardzo się cieszę, że analizując temat z dwóch różnych perspektyw doszliśmy do podobnych wniosków: twórcom bardzo trudno jest zarabiać w „starych” modelach biznesowych. Porozmawialiśmy więc o tych „nowych”, które bazują na szerokim udostępnianiu, ale – choć w czasem nieoczywisty sposób – pozwalają też lepiej zarobić na swojej działalności.
Cytaty
Poniżej kilka cytatów z rozmowy.
Że już na płytach nie będą nigdy albo prawie nigdy zarabiać dobrze i te płyty staną się taką ulotką reklamową. Takim przekazem marketingowym, który ma nas zachęcić do tego, żeby pójść na koncert.
Zadałem pytanie: Twój ulubiony artysta wrzuca płytę, którą możesz pobrać z internetu legalnie za darmo albo możesz przelać dowolną kwotę, która będzie Twoją wdzięcznością, Twoim podziękowaniem za tą treść. Okazało się, że ponad połowa obecnych na sali jest w stanie zapłacić. Tam były różne kwoty. Raczej niewielkie, ale większość obecnych na sali była skłonna zapłacić.
(…)[obecną] sytuację nazywam tragedią – Tragedią niematerialnej obfitości, dlatego że mamy ogromną podaż tych niematerialnych wartości, tej własności intelektualnej, ale nie takiej jaką potrzebujemy. Czyli nie tylko nie mamy rozwiązania nowych problemów, ale pogłębiają się nam stare i branża farmaceutyczna to pokazuje znakomicie.
(…)zasoby niematerialne rządzą w biznesie, a wśród tych zasobów zaufanie ma miejsce na pewno na podium o ile nie na najwyższym stopniu.
Nie bój się bycia skopiowanym, bój się tego, że zostaniesz pominięty.
Całość na stronie prakreacja.pl.
Bartłomiej Biga