WN014 – Błędna teoria firmy

błędna teoria firmy

Czym jest błędna teoria firmy? To przekonanie, że najważniejszym (a według niektórych – jedynym) celem istnienia przedsiębiorstwa jest maksymalizowanie korzyści akcjonariuszy. Oznacza to, że trzeba się troszczyć tylko o wysoki kurs akcji i wypłacać sute dywidendy.  Takie podejście zdominowało świat dzisiejszych korporacji. Myślę, że nikogo nie trzeba przekonywać, że jest to szkodliwe dla społeczeństwa, środowiska, rozwoju. Ale, co nieoczywiste, takie myślenie także może szybko się zemścić na akcjonariuszach i rynkach… Czytaj dalej

WN013 – Czy myślenie ekonomiczne blokuje innowacje i postęp?

myślnie ekonomiczne

Myślenie ekonomiczne – co w nim złego? Przecież lekarze leczą, mosty projektują inżynierowie, to niech ekonomiści zajmują się gospodarką. Po prostu, także te sprawy zostawmy w rękach fachowców i cieszmy się jak wszystko rozkwita. A że rozkwita to widać na wykresie ile światowego PKB na przestrzeni ostatnich dwóch tysiącleci – rośnie aż miło patrzeć! Ale chyba nie możemy udawać, że ze wszystkim jest tak kolorowo. I żeby zrozumieć to, trzeba… Czytaj dalej

WN012 – Alek Tarkowski – Technologia silniejsza niż prawo: interesy twórców i dobro publiczne w cyfrowym świecie

interes twórców

Kto tak naprawdę rządzi w Internecie? Państwa, organizacje międzynarodowe, czy giganci technologiczni? Czy da się pogodzić interesy twórców z oczekiwaniami, że w Internecie (prawie) wszystko powinno być za darmo? Czy możemy przekonać właścicieli wielkich platform internetowych, żeby w większym stopniu przysługiwały się dobru publicznemu? O tym rozmawiałem z Alkiem Tarkowskim z Centrum Cyfrowego. Obiecałem rozszerzać formułę podcastu Wiedza Nieoczywista. Dziś pierwsza rozmowa o sprawach ważnych i – naturalnie – nieoczywistych.… Czytaj dalej

WN011 PRO – Prawnik w tajemniczym świecie aktywów niematerialnych

Zapraszam do świata aktywów niematerialnych! Skuteczne strategie zarządzania własnością intelektualną firm zwykle są nieoczywiste. To nie jest tak, że zawsze trzeba patentować wszystko co się da. Często – szczególnie w gospodarce cyfrowej – lepsze okazuje się bardziej otwarte podejście. O tym, jak zarządzać własnością intelektualną firm rozmawiałem 24 września 2019 w ramach Open Eyes Economy on Tour na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie z trojgiem znakomitych prawników, którzy maja w tym… Czytaj dalej

WN010 – Giełda to konkurs piękności

Jeśli ktoś twierdzi, że giełda to taka gra, gdzie inwestorzy, którzy mają takie same informacje starają się odnaleźć te spółki, które są aktualnie wyceniane poniżej/powyżej ich rzeczywistej wartości, żeby szybciej kupić/sprzedać jakieś akcje zanim zrobi to większa grupa inwestorów – to jest w błędzie. John Maynard Keynes powiedział, że giełda do konkurs piękności. I to dość specyficzny. Szukamy w nim bowiem nie tego, co nam się podoba, ani nawet nie… Czytaj dalej

WN009 – Uczciwość popłaca, współpraca popłaca!

Dla niektórych to oczywiste, że warto być uczciwym i opłaca się współpracować. Innych trzeba jednak przekonać konkretnymi argumentami ekonomicznymi. Najlepiej, jeśli korzyści z uczciwości i współpracy będą pojawiały się szybko, a nie w jakimś mglistym „długim okresie”. W tym odcinku zatem historie, które pokazują, że uczciwość i współpraca przynoszą korzyści tu i teraz. Z pomocą przychodzi nam oczywiście ekonomia behawioralna, która dostarcza argumentów, że nie zawsze opłaca się bezwzględnie maksymalizować… Czytaj dalej

Richard Thaler – Zachowania niepoprawne – wideorecenzja książki

zachowania niepoprawne

Książka Richarda Thalera “Zachowania niepoprawne” z pewnoscią zasługuje na rekomendację. Nadarzyła się ku temu znakomita okazja. Dotąd Marek Jankowski – autor podcastu Mała Wielka Firma – zwykle zaczynał rozmowy ze swoimi gośćmi od pytania: “Co ostatnio czytałeś?”. Po wakacjach natomiast zdecydował się odświeżyć tę formułę i stworzył na początku odcinka przestrzeń do tego, żeby to nie aktualny gość, ale ktoś z słuchaczy jego podcastu przedstawił swoją rekomendację. Więc postanowiłem skorzystać… Czytaj dalej

WN008 – Okazje i zdzierstwa

Prawdziwi ludzie (a nie „Ekoni” istniejący wyłącznie w teoriach ekonomicznych) kupując biorą pod uwagę nie tylko tzw. nadwyżkę konsumenta, czyli użyteczność nabywczą. Tym czymś dodatkowym jest przekonanie o atrakcyjności zakupu, które Richard Thaler nazywa użytecznością transakcyjną. Jest to różnica między rzeczywiście zapłaconą ceną towaru, a kwotą, którą normalnie spodziewalibyśmy się zapłacić – tj. „ceną referencyjną”. Zatem Panie i Panowie, przed Państwem użyteczności nabywcza i transakcyjna oraz okazje i zdzierstwa! Użyteczność transakcyjna… Czytaj dalej

WN007 – Efekt posiadania

efekt posiadania

Efekt posiadania… czyli śmiertelnie poważne pytania. Ile dałbyś za antidotum na śmiertelną chorobę, gdyby istniało ryzyko, że jesteś zarażony? A ile zażądałbyś za wzięcie udziału w eksperymencie, który wiąże się z takim samym narażeniem na tę paskudną chorobę? Jak mają się w analogicznej sytuacji kolekcjonerzy wina? O co chodzi z kosztami alternatywnymi? Zawartość odcinka “Efekt posiadania” W siódmym odcinku podcastu Wiedza Nieoczywista m.in.: O eksperymencie Richarda Thalera, w którym studenci… Czytaj dalej

WN006 – Czy modna odzież i ekonomia mogą iść ze sobą w parze?

Czy przy pomocy ekonomii jesteśmy w stanie wyjaśnić wszystkie strategie stosowane przez sklepy odzieżowe? Innymi słowy, czy modna odzież i ekonomia mogą iść ze sobą w parze? Niektóre zjawiska są tu zupełnie nieoczywiste. Na przykład, dlaczego Victoria’s Secret oferuje klientom wysadzane klejnotami biustonosze za miliony dolarów, chociaż nikt ich nie nosi? Dlaczego na opakowaniach i w reklamach czasem umieszcza się napis „produkt identyczny z reklamowanym w TV”? Z jakiego powodu… Czytaj dalej