[w Radiu Kraków] inflacja i hiperinflacja

Inflacją często się straszy. I słusznie. Bo inflacja potrafi być groźna. Jest tym paskudniejsza, że z reguły najbardziej uderza w ubogich. Szczególnie dobrze to widać w tym wariancie inflacji, który mamy w Polsce, gdzie przede wszystkim “zawdzięczamy” ją wzrostom cen żywności. Chcę jednak wyraźnie powiedzieć, że nic nie wskazuje na to, żeby groziła nam hiperinflacja, czy nawet inflacja dwucyfrowa. Warto jednak pamiętać, że problemu inflacji nie można zbagatelizować – tym… Czytaj dalej

Czy „podatek od smartfonów” da się obronić?

Smartfony, tablety i smart-TV wkrótce mogą być droższe nawet o 6 procent. Przy życzliwości wicepremiera Piotra Glińskiego do debaty publicznej wraca bowiem temat znacznego rozszerzenia opłaty reprograficznej. Czy istnieją argumenty, które pozwoliłyby uzasadnić taki “podatek od smartfonów”? Opłata reprograficzna dziś jest już bardzo nietrafionym rozwiązaniem. Przede wszystkim dlatego, że jest ona rekompensatą za zjawisko „piractwa”, które zostało już jakiś czas temu zmarginalizowane. Obecnie konsumpcja treści odbywa się bowiem głównie w… Czytaj dalej

Ekonomiczna wiarygodność państwa

Przyszedł czas na ostatni, piętnasty cotygodniowy alert gospodarczy – ekonomiczna wiarygodność państwa. Przypomnę: w gronie kilkunastu ekonomistów pisaliśmy nasz koronawirusowy cykl diagnoz i rekomendacji. Oczywiście, to nie koniec pracy – żal byłoby rozwiązywać tak mocny zespół. Po wakacjach można się spodziewać kolejnych “produktów”. Będzie wtedy jednak mniej bieżąco, ale za to bardziej kompleksowo. Alert gospodarczy – ekonomiczna wiarygodność państwa W 15. alercie piszemy o ekonomicznej wiarygodności państwa. Już we wstępie… Czytaj dalej

WN029 – CSR i PR baronów narkotykowych

CSR PR

Czy rzeczywiście prowadzenie biznesu narkotykowego jest łudząco podobne do każdej innej działalności gospodarczej? Wygląda na to, że tak. Wszystkim oburzonym, że przecież narkotyki są szkodliwe i nielegalne, a „prawdziwy” biznes jest coraz bardziej etyczny i uwzględnia chociażby społeczną odpowiedzialność biznesu od razu odpowiadam: baroni narkotykowi też mają CSR i to nie raz lepszy od dużych firm z innych branż. Podobnie jeśli chodzi o PR. A co do legalności i szkodliwości,… Czytaj dalej

Znajomość prawa szkodzi – o legislacji w czasie epidemii

Epidemia pokazała, że znajomość prawa szkodzi i to na wiele sposobów. Wczytanie się w fatalnie napisane przepisy porządkowe pozwala dość łatwo je obchodzić. Można więc legalnie nie stosować się do zakazów, które przecież są niezbędne w walce z epidemią. Co więcej, uporczywe próby zaznajamiania się z kolejnymi tarczami antykryzysowymi mogą zniszczyć psychikę nawet najbardziej wytrawnego prawnika lub księgowego. W zależności od stosunku do państwa taka lektura powoduje ból, rozpacz, pusty… Czytaj dalej

WN028 – Ekonomista o biznesie narkotykowym

narkotyki

Z czego wynika cena narkotyków? Ekonomista bez wahania odpowie: z popytu i podaży. Popyt na narkotyki jest dość wysoki, a podaż bardzo ograniczona (bo to nielegalne i ryzykowne zajęcie), więc to naturalne, że cena jest wysoka. To przekonanie jest jednak nie do końca prawdziwe. Mamy bowiem twarde dane, że działania policji i wojska, które miały uderzyć w biznes narkotykowy przez zwalczanie tego procederu już w zalążku – na przykład niszcząc plantacje koki,… Czytaj dalej

WN027 – Wojciech Wawrzak – ryzyko kopiowania to nie problem

ryzyko kopiowania

Mówi się, że w branży kreatywnej coraz trudniej jest zarabiać w oczywisty sposób. Jakie są więc nieoczywiste? Dodajmy: nieoczywiste i skuteczne? Uprzedzając ciąg dalszy – chodzi o takie, w których puntem wyjścia jest założenie, że ryzyko kopiowania to nie problem. O tym rozmawiam z Wojtkiem Wawrzakiem – prawnikiem kreatywnych, autorem bloga Prakreacja oraz podcastu Prawo dla kreatywnych. Jeśli chodzi o ryzyko kopiowania, to mój gość zwrócił uwagę, że “jeżeli będziesz się… Czytaj dalej

Czy pandemia jest szansą dla polskiej gospodarki?

Większość komentatorów spodziewa się, że koronawirus spowoduje duże zmiany w światowej gospodarce. Pandemia może być więc szansą. Pojawia się pytanie: czy Polska może na nich skorzystać, np. istotnie poprawiając zajmowane miejsca w globalnych łańcuchach wartości? Globalizacja sprawiła bowiem, że kraje wymieniają się nie tylko gotowymi produktami, ale też „handlują zadaniami”. Produkt końcowy jest więc wynikiem działań dokonywanych w różnych częściach świata. Korzyści osiągane przez poszczególne państwa nie są jednak proporcjonalne… Czytaj dalej

Alerty gospodarcze!

Wraz z grupą ekonomistów z różnych ośrodków publikujemy co tydzień alerty gospodarcze. Są to krótkie opracowania, w których zwracamy uwagę na najpoważniejsze problemy, które spowodowała (albo spotęgowała) obecna epidemia. Proponujemy też konkretne rozwiązania. Do tej pory poruszaliśmy następujące tematy: Priorytety polityki gospodarczej w czasie epidemii Płynność finansowa przedsiębiorstw Rola jednostek samorządu terytorialnego w powstrzymywaniu zapaści gospodarczej Banki w czasie kryzysu Covid-19 Powstrzymać masowe bezrobocie, pobudzać aktywność zawodową Międzynarodowy wymiar funkcjonowania… Czytaj dalej

[w Radiu Kraków] czas niepewności, czas oszczędności

koronawirus a gospodarka

W Radiu Kraków rozmawialiśmy o głównych wątkach obecnej sytuacji ekonomicznej. A więc było to tym, jak bardzo wzrost gospodarczy bazuje na przerośniętej konsumpcji? Czy Polska ma szanse poprawić swoje miejsce w globalnych łańcuchach wartości? Co z najbardziej dotkniętymi branżami? A co w tej sytuacji z podatkami? Co z zasiłkiem dla bezrobotnych? I jaka jest podstawowa logika polskich tarcz antykryzysowych? Choć chyba najlepszym podsumowaniem jest tytułowy “czas niepewności, czas oszczędności”. Zapraszam… Czytaj dalej