WNP037 – Pranie mózgu
W tym odcinku opowiadam o książce „Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację”. Główne słowo, jako że jest dość wulgarne, to na okładce jest pisane z gwiazdą zamiast jednej literki. W tym podcaście będę używał tłumaczenia mindfuck jako „pranie mózgu”. Wiem, że to nie wprost i że może wulgarny oryginał bardziej tu pasuje, ale mimo to – w tym odcinku jak firmy typu Cambridge Analytica skutecznie robią nam pranie mózgu.
Christopher Wylie w swojej książce bardzo precyzyjnie pokazuje jak można umiejętnie łączyć dane z oficjalnych rejestrów (często nawet państwowych – typu rejestr wyborców) z danymi, którymi dysponuje Facebook, aby wiedzieć o ludziach (może nie wszystko, ale) bardzo, bardzo wiele. I gdyby jeszcze ta wiedza służyła tylko temu, żeby odpowiednio kierować do nas reklamy tego czy innego smartphona czy proszku do prania, to nie byłoby w tym nic przerażającego. Problem w tym, że najpotężniejsze zastosowanie tej machinerii pozwala zmieniać wynik wyborów.
Co w odcinku „Pranie mózgu”?
Między innymi o tym, że:
- Nie trzeba robić prania mózgu większości głosujących – wystarczy kluczowa grupa, zaangażowanych, skrajnych obywateli, którzy odpowiednio podkręceni mogą przechylić szalę zwycięstwa.
- Początkowo testowano rozwiązania w małych państewkach, co było jakąś nową formą kolonializmu. Okazało się jednak, że w „poważnych” krajach można takie zabiegi robić równie łatwo.
- Dane, do których mają dostęp firmy typu Cambridge Analityca to nie tylko te rzeczy, które wprost wrzucamy do Internetu.
- Większość analiz dokonuje się automatycznie, ale czasem robione są prawdziwe badania terenowe: rozmowy z konkretnymi ludźmi, badania focusowe, itp.
- Doprowadzono do tego, że znajdując na Facebooku dowolną osobę z drugiego końca świata, Cambridge Analytica szybko miała ustalony jej telefon, poglądy, sytuację rodzinną, zawodową i wiele innych.
- Furtką do pozyskiwania danych (naszych i naszych znajomych) są aplikacje i gierki.
- Może to przerażające? A może to tylko bardziej precyzyjne dostarczanie ulotek?
- Kluczowy jest pięcio czynnikowy model osobowości obejmujący: neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność.
- Autor pisze „Postawmy sprawę jasno: tego typu operacje to formy ataku psychologicznego”.
Więcej w książce: Christopher Wylie – „Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację”.
Posłuchaj i zostań na dłużej
Odcinek można odsłuchać przy pomocy poniższego odtwarzacza. Są tu także linki umożliwiające pobranie odcinka oraz subskrypcję podcastu w najpopularniejszych programach:
Podcast: Play in new window | Download (12.7MB)
Subskrybuj Wiedzę Nieoczywistą Spotify | RSS
Podcastu można także słuchać w serwisie YouTube.
Poprzednie odcinki podcastu są dostępne tutaj.
Koniecznie zapisz się też na newsletter, żeby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami!