Ekonomiczna wiarygodność państwa
Przyszedł czas na ostatni, piętnasty cotygodniowy alert gospodarczy – ekonomiczna wiarygodność państwa. Przypomnę: w gronie kilkunastu ekonomistów pisaliśmy nasz koronawirusowy cykl diagnoz i rekomendacji. Oczywiście, to nie koniec pracy – żal byłoby rozwiązywać tak mocny zespół. Po wakacjach można się spodziewać kolejnych „produktów”. Będzie wtedy jednak mniej bieżąco, ale za to bardziej kompleksowo.
Alert gospodarczy – ekonomiczna wiarygodność państwa
W 15. alercie piszemy o ekonomicznej wiarygodności państwa. Już we wstępie wspominamy, dlaczego ta kwestia jest tak istotna? Zatem, co gospodarczo zyskujemy, gdy nasze Państwo jest wiarygodne i co tracimy, gdy nie jest?
Po stronie „zyskujemy” zapisujemy:
- niskie administracyjne i transakcyjne koszty działalności gospodarczej,
- wysoką skłonność do inwestowania i wprowadzania innowacji,
- wysoki poziom wykorzystania potencjału gospo- darczego, przekładający się na trwałą poprawę jakości życia obywateli,
- zaufanie inwestorów z rynku finansowego,
- wysoką międzynarodową konkurencyjność gospodarki.
Natomiast po stronie „tracimy” zapisujemy:
- wysoki poziom ryzyka gospodarczego i kosztów z nim związanych,
- niską efektywność gospodarowania,
- niską produktywność wykorzystania własnych zasobów,
- wysokie koszty obsługi długu,
- podatność i niską odporność na zewnętrzne szoki.
Cały alert do pobrania pod tym linkiem.
Bartłomiej Biga