WN006 – Czy modna odzież i ekonomia mogą iść ze sobą w parze?

Czy przy pomocy ekonomii jesteśmy w stanie wyjaśnić wszystkie strategie stosowane przez sklepy odzieżowe? Innymi słowy, czy modna odzież i ekonomia mogą iść ze sobą w parze? Niektóre zjawiska są tu zupełnie nieoczywiste.

Na przykład, dlaczego Victoria’s Secret oferuje klientom wysadzane klejnotami biustonosze za miliony dolarów, chociaż nikt ich nie nosi? Dlaczego na opakowaniach i w reklamach czasem umieszcza się napis „produkt identyczny z reklamowanym w TV”? Z jakiego powodu modelki zarabiają znacznie więcej od modeli? Dlaczego damskie koszule zapinają się na lewą stronę a męskie na prawą?

Spróbujmy zmierzyć się z tymi pytaniami z ekonomicznego punktu widzenia. Poszukajmy odpowiedzi, które mogą się wydawać nieoczywiste, bo to podcast Wiedza Nieoczywista. Zapraszam na odcinek szósty!

Zawartość odcinka “Czy modna odzież i ekonomia mogą iść ze sobą w parze?”

W szóstym odcinku podcastu Wiedza Nieoczywista m.in. o tym:

  • Jaki jest sens tworzyć ekstremalnie drogie produkty, których i tak nikt (albo prawie nikt) nie kupuje? Dlaczego Victoria’s Secret konsekwentnie tworzy biustonosze z kamieniami szlachetnymi za miliony dolarów? Odpowiedzi są dwie. Pierwsza, bardziej oczywista: bo to przyciąga uwagę mediów. Druga, mniej oczywista, bo tworzy to ciekawy punkt odniesienia. Dzięki umieszczeniu w katalogu biustonosza za kilka milionów, inne – „zwykłe”, kosztujące kilkaset, kilka tysięcy dolarów – choć w rzeczywistości bardzo drogie, wydają się mieć o wiele bardziej rozsądną cenę.
  • Dlaczego sklepy (nie tylko odzieżowe) chwalą się informacją typu: „produkt z reklamy telewizyjnej”. Przecież to reklama telewizyjna ma przyciągać do sklepu, a nie w czasie wizyty w sklepie mają się pojawiać odesłania do telewizji. Gdzie tu sens? To sposób zamanifestowania tego, że to jest nasz super-produkt, w który wiele zainwestowaliśmy (reklamy telewizyjne są przecież bardzo drogie). Spodziewamy się więc, że to będzie hit sprzedażowy. W efekcie możemy – jeszcze za nim się on zrealizuje – wykorzystać tzw. społeczny dowód słuszności.
  • Dlaczego modelki zarabiają znacznie więcej niż modele? To jedna z niewielu profesji, gdzie kobiety zarabiają więcej od mężczyzn. Odpowiedź jest dość prosta: rynek mody kobiecej jest wielokrotnie większy niż rynek mody męskiej. 
  • Dlaczego damskie koszule zapinają się na lewą stronę a męskie na prawą. Przecież w świecie, gdzie większość populacji jest praworęczna, zapięcie na prawą jest po prostu wygodniejsze? Tu odpowiedzi poszukamy w historii. Gdy w XVII wieku pojawiły się guziki, stać było na nie tylko bogaczy. A w tych sferach mężczyźni ubierali się sami, zaś kobiety były ubierane przez służące. System zapinania na lewą stronę, z perspektywy służącej był więc na prawą. A więc było to praktyczniejsze. Później guziki taniały, kobiety coraz częściej ubierały się samodzielnie, ale równocześnie przyzwyczajały się do systemu na lewą stronę. Dlatego producenci już nawet w świecie powszechnego dostępu do guzików nie zdecydowali się na zmianę strony. 

Ten odcinek powstał na motywach książki Roberta Franka – „Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy? Czyli ekonomia bez tajemnic”. Poprzedni odcinek podcastu także bazuje na tej książce.

Posłuchaj i zostań na dłużej

Odcinek można odsłuchać przy pomocy poniższego odtwarzacza. Są tu także linki umożliwiające pobranie odcinka oraz subskrypcję podcastu w najpopularniejszych programach:

Słuchaj w Apple Podcast

Słuchaj na Google Podcasts

Słuchaj w Spotify

Podcastu można także słuchać w serwisie YouTube.

Koniecznie zapisz się też na newsletter, żeby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami!

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o