W tym odcinku opowiadam o książce „Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację”. Główne słowo, jako że jest dość wulgarne, to na okładce jest pisane z gwiazdą zamiast jednej literki. W tym podcaście będę używał tłumaczenia mindfuck jako „pranie mózgu”. Wiem, że to nie wprost i że może wulgarny oryginał bardziej tu pasuje, ale mimo to – w tym odcinku jak firmy typu Cambridge Analytica skutecznie robią nam pranie mózgu.

Christopher Wylie w swojej książce bardzo precyzyjnie pokazuje jak można umiejętnie łączyć dane z oficjalnych rejestrów (często nawet państwowych – typu rejestr wyborców) z danymi, którymi dysponuje Facebook, aby wiedzieć o ludziach (może nie wszystko, ale) bardzo, bardzo wiele. I gdyby jeszcze ta wiedza służyła tylko temu, żeby odpowiednio kierować do nas reklamy tego czy innego smartphona czy proszku do prania, to nie byłoby w tym nic przerażającego. Problem w tym, że najpotężniejsze zastosowanie tej machinerii pozwala zmieniać wynik wyborów.

Co w odcinku “Pranie mózgu”?

Między innymi o tym, że:

  1. Nie trzeba robić prania mózgu większości głosujących – wystarczy kluczowa grupa, zaangażowanych, skrajnych obywateli, którzy odpowiednio podkręceni mogą przechylić szalę zwycięstwa.
  2. Początkowo testowano rozwiązania w małych państewkach, co było jakąś nową formą kolonializmu. Okazało się jednak, że w „poważnych” krajach można takie zabiegi robić równie łatwo.
  3. Dane, do których mają dostęp firmy typu Cambridge Analityca to nie tylko te rzeczy, które wprost wrzucamy do Internetu.
  4. Większość analiz dokonuje się automatycznie, ale czasem robione są prawdziwe badania terenowe: rozmowy z konkretnymi ludźmi, badania focusowe, itp.
  5. Doprowadzono do tego, że znajdując na Facebooku dowolną osobę z drugiego końca  świata, Cambridge Analytica szybko miała ustalony jej telefon, poglądy, sytuację rodzinną, zawodową i wiele innych.
  6. Furtką do pozyskiwania danych (naszych i naszych znajomych) są aplikacje i gierki.
  7. Może to przerażające? A może to tylko bardziej precyzyjne dostarczanie ulotek?
  8. Kluczowy jest pięcio czynnikowy model osobowości obejmujący: neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność.
  9. Autor pisze „Postawmy sprawę jasno: tego typu operacje to formy ataku psychologicznego”.

 

Więcej w książce: Christopher Wylie – “Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak popsuć demokrację”.

 

Posłuchaj i zostań na dłużej

Odcinek można odsłuchać przy pomocy poniższego odtwarzacza. Są tu także linki umożliwiające pobranie odcinka oraz subskrypcję podcastu w najpopularniejszych programach:

Słuchaj w Apple Podcast

Słuchaj na Google Podcasts

Słuchaj w Spotify

Podcastu można także słuchać w serwisie YouTube.


Poprzednie odcinki podcastu są dostępne tutaj.

Koniecznie zapisz się też na newsletter, żeby być na bieżąco z kolejnymi odcinkami!