Rzeczpospolita o mojej koncepcji (ukierunkowana dyfuzja zasobów niematerialnych)

W Rzeczpospolitej z 24 marca znalazła się relacja z konferencji, na której zaprezentowałem moją koncepcję zarządzania zasobami niematerialnymi przedsiębiorstw. Poniżej fragment artykułu, który jest także dostępny na stronie internetowej dziennika.

Do zmiany powinna firmy skłaniać rosnąca rola zasobów niematerialnych. Bartłomiej Biga z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, zwracał uwagę, że w najwyżej wycenianych spółkach 90 proc. wartości to aktywa niematerialne. Tylko część z nich ma bezpośrednie przełożenie na bilans firm, ale znaczenie aktywów niematerialnych widać w wyścigu patentowym, który przyspieszył w tej dekadzie. Jak zwracał uwagę dr Biga, ten wyścig zwiększa koszty działania firm i często ogranicza rozwój, tym bardziej że rozwinął się proceder tzw. trolli patentowych – podmiotów, które przejmują prawa, by zarabiać na szantażu innych firm.
Zdaniem eksperta warto odejść od zarządzania własnością intelektualną, opierając się na prawnych monopolach i postawić na ukierunkowaną dyfuzję, czyli szerokie udostępnianie własności połączone z jej współwytwarzaniem przez konsumentów, a nawet konkurencję. – Jeśli nauczymy się wytwarzać wartość intelektualną wraz z innymi i szeroko się nią dzielić, to wszyscy możemy skorzystać – podkreślał Biga. Podał kilka przykładów udanych dyfuzji, w tym Google’a, który udostępnił system Android, oraz Volvo, które zrezygnowało z patentu na nowatorski system pasów bezpieczeństwa, obecnie standard w branży.

Skan artykułu

Bartłomiej Biga

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o