My Blog2020-11-30T09:55:03+01:00
Our Articles

Interior Design Posts

Zarządzanie aktywami niematerialnymi na Sympozjum GAP

Już wkrótce 48. Sympozjum GAP. Spotykamy się 25-27 stycznia w Zawierciu. Będę prowadził pierwszy dzień, który poświęcimy tematowi zarządzania zasobami niematerialnymi. Już nie mogę się doczekać, bo swój udział potwierdzili niezwykle interesujący goście. Dla mnie najważniejsze będzie poszukiwanie odpowiedzi na to, jakie modele biznesowe pozwalają skutecznie zarabiać na szerokim udostępnianiu zasobó intelektualnych. Wielu przedsiębiorców traktuje jednak ochronę prawną jako domyślne rozwiązanie pozwalające monetyzować aktywa intelektualne. Najczęściej wykorzystuje się więc prawo autorskie w podstawowej formule „wszystkie prawa zastrzeżone”, a w miarę zasobów finansowych dokonuje się ...

Podsumowanie Open Eyes Economy Summit w 10 punktach

W czasie trzeciego kongresu ekonomii wartości Open Eyes Economy Summit miało miejsce wiele wykładów, debat, potyczek i oczywiście nieformalnych spotkań. Co więcej, przed tym wydarzeniem odbyły się 22 wydarzenia towarzyszące, które poświęcone były tym samym zagadnieniom: najważniejszym problemom współczesnej ekonomii i poszukiwaniu dróg ich rozwiązania. Szczególnie dla tych, którzy nie uczestniczyli w Open Eyes Economy Summit (ale też dla tych, którzy wzięli udział, ale nie posiedli umiejętności bilokacji by wysłuchać wszystkiego) przygotowałem streszczenie z podsumowania, które na zakończenie kongresu wygłosił prof. Jerzy Hausner. Nie ...

[w Telewizji Trwam] polska gospodarka w 2019 roku

Telewizja Trwam poprosiła mnie o komentarz, jaki będzie stan polskiej gospodarki w 2019 roku. Z dość długiej wypowiedzi został fragment, w którym mówię, że jestem spokojny o tempo wzrostu gospodarczego. Do tego przewiduję, że inflacja wciąż będzie trzymała się w ryzach. Natomiast to, co się nie zmieściło, to ostrzeżenie, że wyczerpują się nam te czynniki, dzięki którym obecnie możemy cieszyć się tak dobrymi wynikami. Mam tu na na myśli głównie dwie okoliczności. Po pierwsze fakt, że coraz trudniej konkurować nam niskimi kosztami pracy. To ...

[w Radiu Kraków] Kiedy będzie następny kryzys gospodarczy?

Ekonomiści lubią przepowiadać kryzys, bo z uwagi na cykliczość koniunktury ten zawsze - prędzej czy później - nadchodzi. Analiza danych pokazuje, że widać już wyraźnie pierwsze sygnały spowolnienia. Nie jesteśmy natomiast zgodni, co konkretnie sprawi, że wybuchnie kolejny kryzys. Ekonomiści wskazują kilka niebezpiecznych obszarów, które mogą pociągnąć światową ekonomię w stronę kolejnego kryzysu. Niektórzy wypatrują tego w silnie zadłużonych Chinach, inni w nowych technologiach, jeszcze inni tradycyjnie w systemie bankowym. Więcej na ten temat mówiłem podczas mojej dzisiejszej wizyty w Radiu Kraków. Poniżej nagranie. ...

About the economics of values at Grand Valley State University

I'm really satisfied, because students of Grand Valley State University, who have listened to my lectures, were very interested in the topic of the economics of values as well as the Open Eyes Economy movement. During my research stay in Grand Rapids (Michigan) I've conducted several lectures about values in business from a Polish perspective. The most common question was about the possibility of implementing such changes in a bottom-up manner. Some people suggested that we would need some kind of state support. This ...

O ekonomii wartości na Grand Valley State University

Z nieukrywaną satysfakcją donoszę, że studenci Grand Valley State University, którym opowiadałem o ekonomii wartości i ruchu Open Eyes Economy byli bardzo zainteresowani tym tematem. W czasie mojego stażu naukowego w Grand Rapids (stan Michigan) przeprowadziłem kilka wykładów, które dotyczyły postrzegania wartości w biznesie z polskiej perspektywy. Najczęściej pojawiały się pytania, czy rzeczywiście da się upowszchnić zmiany, o których mówimy wyłącznie oddolnie, czy też konieczne jest wsparcie ze strony państwa. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że zmęczenie oportunistyczną wersją kapitalizmu jest silne po obu ...

  • ekonomia wartości

Economics of Values – what is it?

In debates about the future of the economy people focus on the following issues, what technologies will appear as crucial for the forth tech revolution, which professions will be replaced with artificial intelligence, what would result from the great demographic transformation. Naturally, they are very important topics. However, among them there must be a certain general reflection on the way of doing business too. And this context is provided by the economics of values. In the shortest version: if capitalism is meant to escape ...

[w Radiu Kraków] zaufanie w biznesie

Zaufanie w biznesie to rzecz podstawowa. Wiele badań pokazuje silną korelację między poziomem zaufania w danym kraju i standardem życia. W ten właśnie sposób noblista Douglass North tłumaczy różnicę między Somalią i Stanami Zjednoczonymi. Nie tak łatwo jednak odpowiedzieć na pytanie, co tu jest przyczyną a co skutkiem? Czy w Somalii ludzie ufają sobie mniej, bo warunki są trudniejsze, a zatem w tamtej rzeczywistości nadmierna ufność byłaby po prostu czystą głupotą? Czy może w Somalii jest gorzej przez to, że ludzie sobie nie ufają ...

Zawody przyszłości

Wiele osób (w tym ekonomiści) zastanawia się, jakie zawody będą zanikać i co pojawią się w ich miejsce. To, że na rynku pracy wkrótce nastąpi rewolucja jest oczywiste. Wystarczy spojrzeć jak wyglądała struktura zatrudnienia w rozwiniętych krajach 20 lat temu, a jak wygląda dziś. Wszystko wskazuje, że najbliższe 2 dekady przyniosą jeszcze więcej zmian. I jedynym "winowajcom" nie będzie sztuczna inteligencja. Jakie kształcenie na potrzeby zawodów przyszłości? Słusznie wiele osób zwraca uwagę, że nie powinno się zbyt wcześnie wtłaczać dzieci w przygotowanie do konkretnego ...

[w Radiu Kraków] o zawodach przyszłości

Automatyzacja dokonała wielkich zmian na rynku pracy. Jeśli dołożymy do tego rozwój sztucznej inteligencji, to także w najbliższej przyszłości możemy się spodziewać prawdziwej rewolucji. Jakie profesje będą zanikać? A jakie dopiero się pojawią? O zawodach przyszłości mówiłem podczas środowej wizyty w Radiu Kraków. Co ciekawe, pracodawcy proszą nas (pracowników uczelni), abyśmy pracodawli przede wszystkim nad kompetencjami miękkimi naszych studentów. Panuje bowiem przekonanie, że i tak po studiach potrzebne jest przeszkolenie pod potrzeby konkretnego stanowiska. Będzie to jednak łatwiejsze jeśli absolwent będzie potrafił pracować w ...

[dla radiowej Jedynki] Kto na mundialu zyska najwięcej?

W Programie Pierwszym Polskiego Radia zastanawialiśmy się kto na mundialu zyska najwięcej. Raz jeszcze podkreśliłem, ze duża część takich bilansów ma charakter pozaekonomiczny. Dla Kremla kluczowe są korzyści wizerunkowe, czy jak niektórzy wolą "propagandowe". Dobrze na takich imprezach zarabia także FIFA. Społeczeństwa w krajach demokratycznych są jednak coraz mniej zainteresowane organizowaniem dużych imprez sportowych. Mają bowiem świadomość, że to one muszą ponieść ogromne koszty (szczególnie te stale rosnące - związane z bezpieczeństwem), a duża część przychodów trafi w zupełnie inne ręce. Materiał dostępny na ...

29 czerwca, 2018|Categories: W mediach|

[dla PAP] ekonomiczna opłacalność mundialu w Rosji

Na bazie mojego komentarza dla Polskiej Agencji Prasowej powstały materiały (m.in. na forsal.pl) o ekonomicznym bilansie odbywających się w Rosji mistrzostw świata w piłce nożnej. Powtarzam w nim tezy, które zawarłem w tekście, który opublikowałem ostatnio na blogu. W skrócie: duża część korzyści z organizacji imprezy tej rangi wymyka się prostym obliczeniom ekonomicznym (np. wpływowi na turystykę). Zysk często ma charakter głównie "propagandowy", który dla niektórych polityków ma oczywiście gigantyczne znaczenie. Łatwiej policzyć koszty. Choć i tu jest problem, które z nich dotyczą tylko ...

Mistrzostwa świata w piłce nożnej – Rosja 2018 – koszty i korzyści

Piłka nożna to biznesowo bardzo trudny temat. Inwestowanie w ten sport przynosi bowiem przyzwoitą stopę zwrotu tylko w przypadku kilku najbardziej rozpoznawalnych globalnie klubów. Podobnie mistrzostwa świata w piłce nożnej. Problemem jest też to, że istotna część uzyskiwanych korzyści jest w obu tych przypadkach bardzo trudna do policzenia. Promocja i propaganda Oczywistym jest to, że tego typu imprezy mają przynosić przede wszystkim korzyści promocyjne. Niestety, tylko część z nich odnajdziemy jednak w turystyce. Znaczna część oczekiwanego oddziaływania to propaganda (co jest widoczne szczególnie w kontekście ...

  • cena paliwa

Od czego zależy cena paliwa?

Pytanie „od czego zależy cena paliwa?” zadajemy sobie przede wszystkim wtedy, gdy ceny na stacjach gwałtownie rosną. Zwykle towarzyszy temu „przebicie” jakiejś psychologicznej granicy - tak, jak ostatnio: 5 złotych za litr. Regułą jest też to, że rządzący skupiają się na powodach zewnętrznych, a opozycja na zależnym od władzy opodatkowaniu. Spróbujmy jednak powiedzieć na to pytanie nieco dokładniej. W tej analizie trzeba uwzględnić następujące elementy: A. Cena ropy naftowej na rykach światowych Cena ropy zmienia się bardzo dynamicznie. Ograniczając się nawet do czasów najnowszych (XXI ...

Opłata emisyjna – czyli nowy podatek dla kierowców

Rząd przeforsował nowy podatek, który miałby podniósłby ceny paliwa o 8 groszy netto na litrze (10 groszy brutto). Jest to tzw. opłata emisyjna. Trudno zakładać, żeby w dłuższym okresie ten koszt wzięły na siebie firmy takie jak Orlen czy Lotos (nawet mimo tego, że są silnie zależne od rządu). Podobnie, jak wszystkie inne podatki, ostatecznie opłata emisyjna także zostanie przerzucana na kupującego. Oczywiście, nie przekreśla to samej idei opodatkowania, ale w przypadku paliw wprowadzanie kolejnych obciążeń naprawdę trudno jest obronić. Ważny jest bowiem kontekst. ...

BartlomiejBiga.pl
Wiedza Nieoczywista
Ekonomia praktyczna

miejsce, w którym przekonuję
na wszelkie możliwe sposoby,
że ekonomia jest piękna,
prawo nie musi być nudne,
a naukowiec może mówić zrozumiale.



Kategorie wpisów
ENGLISH - English content
PODCAST - Wiedza Nieoczywista
ESENCJA - najważniejsze wpisy
W MEDIACH - linki do wystąpień
ELEMENTARZ - podstawy ekonomii
HORYZONTY - ciekawostki różne
OGÓLNE - pozostałe wpisy

Archiwum wpisów

Meta

fusion_global=”720″]osnące znaczenie zasobów niematerialnych dla przedsiębiorstw jest obserwowane we wszystkich sektorach. W przypadku spółek z indeksu S&P 5001 w poło- wie lat 70. aktywa niematerialne stanowiły jedynie 17% ich wartości rynkowej, zaś w 2015 roku było to już 87%. Jak pokazuje poniższy wykres, najbardziej dynamicz- na zmiana nastąpiła na przełomie lat 80. i 90. – w ciągu dziesięciu lat proporcje między zasobami niematerialnymi i materialnymi zostały odwrócone. W XXI wieku ten proces nadal postępuje i kapitały miękkie w coraz większym stopniu wypierają kapitały twarde.Pomimo dominującej roli zasobów niematerialnych, wciąż nie wypracowano sa- tysfakcjonujących narzędzi ich pomiaru i wyceny. Mnogość metod świadczy o tym, że nauki o zarządzaniu wciąż są dalekie od precyzyjnego i powszechnie akceptowanego sposobu ujmowania tej kategorii.

Ukierunkowana dyfuzja

W marcu 2017 na Politechnice Gdańskiej zaproponowałem nowy sposób podejścia do zasobów niematerialnych przedsiębiorstwa – w tym przede wszystkim do własności intelektualnej. W myśl tej koncepcji, którą nazwaliśmy ukierunkowaną dyfuzją, warto odejść od takiego zarządzania własnością intelektualną, którego centralnym punktem jest ochrona realizowana przez bardzo rygorystyczne limitowanie rozpowszechniania w celu maksymalnego ograniczania dostępu podmiotów zewnętrznych. Dla efektywnego zarządzania własnością intelektualną przedsiębiorstwa potrzebne jest bowiem istotne ograniczenie skali wykorzystywania monopoli prawnych (patentów, prawa autorskich w formule „wszystkie prawa zastrzeżone”). Zamiast dbania o zapewnianie wyłączności (ekskluzywności) – co jest coraz bardziej kosztowne, a czasem praktycznie niemożliwe – korzystniejsze jest więc oparcie strategii przedsiębiorstwa na takich modelach biznesowych, które generują korzyści w oparciu o szerokie rozpowszech- nienie i dużą popularność jakiegoś rozwiązania.

Ukierunkowana dyfuzja pozwala budować trwałe podstawy rozwoju przedsiębiorstwa – w tym przede wszystkim otwierać nowe perspektywy długookresowego zysku – poprzez rozpowszechnienie własności intelektualnej. W tym ujęciu dzielenie się przez firmę tymi zasobami jest traktowane jako inwestycja, która, poprzez udostępnienie szerokiemu kręgowi podmiotów własności intelektualnej, pozwala włączać te osoby do procesu kreowania i przetwarzania wartości w oparciu o za- soby niematerialne przedsiębiorstwa. Ukierunkowana dyfuzja nie oznacza zawsze w pełni swobodnego – nieograniczanego, niekontrolowanego przez przedsiębiorstwo – rozpowszechniania. Jej istotą jest jednak dążenie do relatywnie szerokiego udostępnienia.

Trzeba przy tym pamiętać, że proces dyfuzji – z definicji – nie może być w pełni kontrolowany, gdyż opiera się on na chaotycznie przemieszczających się elementach. Można go jednak do pewnego stopnia ukierunkować. Będzie to więc polegało na określeniu, w którym momencie dane wynalazki/utwory mogą wyjść poza samo przedsiębiorstwo, czy następuje do w drodze publikacji defensywnej, tajemnicy handlowej, otwartego rozwiązania, niewyłącznej umowy licencyjnej, system Pay What You Want, itp.

W strategię zarządzania zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa musi być jednak wpisane dalsze rozpowszechnianie – w dużej mierze niekontrolowane – tak, aby wykorzystywać popularność/powszechność jakiegoś wynalazku lub utworu do generowania zysku w dłuższym okresie. Takimi sposobami może być chociażby sprzedaż produktów i usług komplementarnych, budowanie zaufania potrzebnego do współpracy z klientami i konkurencją czy rozwój jakiegoś rynku.

Ukierunkowana dyfuzja wpisuje się więc w obszar pomiędzy klasycznym za- rządzaniem własnością intelektualną w oparciu o monopole prawne oraz zawsze w pełni otwartym, bezwarunkowym dostępem nieograniczonego kręgu podmiotów do tych zasobów. Do podstawowego instrumentarium wykorzystywanego w ukie- runkowanej dyfuzji trzeba zaliczyć przede wszystkim tajemnice handlowe (tajem- nice przedsiębiorstwa). Są one jedynie po części zjawiskiem prawnym – tj. przede wszystkim w tych aspektach, które wynikają z wyrażanej w umowach woli stron lub zostały ujęte w jakieś ramy przez akty powszechnie obowiązujące, które mogą chociażby wprowadzać różne rodzaje odpowiedzialności za nieprzestrzeganie tych tajemnic. W znacznej części są to jednak formuły, praktyki, procesy, zjawiska o charakterze faktycznym, których celem jest jak najdłuższe uniemożliwienie wejścia w posiadanie przez środowisko zewnętrzne (lub podmioty spoza określonego kręgu kontrahentów) jakiejś istotnej informacji.

Pełny tekst dostępny jest pod poniżej.

Bartłomiej Biga